Guide to growth

12-02-2022

Achterstand bij het leren, niet goed in je vel, hulpeloos als het over studeren gaat, boordevol vragen zitten maar geen antwoorden vinden of school gewoon beu zijn? Check, en wees welkom op onze doe-, leer- en ervaardagen in Lennik!


Corona heeft er flink op ingehakt! 

Op een leeftijd waar je in een drietal jaar jezelf aftoetst en je leven op spoor wil krijgen, worden plots twee jaren uitgewist.

Twee jaren waarin je autonomie wil, je eigen 'ik' ontwikkelen, maar thuis opgesloten zit.

Twee jaren waarin je wil experimenteren, verbinden met leeftijdsgenoten en erbij horen, maar alleen achter een scherm zit te online-meeten.

Twee jaren waarin je nood hebt aan ontspanning, van spel en plezier tot feesten, maar in de zetel met de smartphone zit te zitten.

Genoeg is genoeg! 

Tijd voor plezierig ontdekken van jezelf, anderen, kennis en vaardigheden. Tijd voor aftoetsing bij je eigen generatie, zorgzaam begeleid door ervaren en luisterende begeleiders. Tijd om je motivatie terug te vinden en tools te ontwikkelen die je blijvend helpen om je weg te banen en resultaat te boeken!


Wat doen we (samen)?


We bieden een sterk kader aan van studiebegeleiding en zelfzorg voor jongeren uit het secundair onderwijs. We werken daarbij vanuit 4 pijlers:

- Studiemotivatie: van 'boring' naar 'cool'

- Zelfredzaamheid bij het studeren: wat je zelf doet, doe je beter (als je het kan ;-)

- Welzijn: het begint bij je goed in je vel voelen, maar ook dat kan je leren!

- Vakinhoud: soms heb je iemand nodig die gewoon dingen weet en goed kan uitleggen.

Hoofdbegeleiders Bert en Johan zijn zelf ervaren, leergierige én gediplomeerde docenten die vooral veel plezier vinden in het overbrengen en aanleren van kennis en diverse vaardigheden rondom het schoolgebeuren naar jongeren. Ze kijken er naar uit om deze weg samen met jouw jongere te gaan en van leren een feest te maken dat een leven lang gevierd wordt!



Hoe doen we dat (samen)?


We organiseren 6 dagen waarbij we met een groep jongeren aan de slag gaan met de 4 pijlers:

Welzijn: de dag start met 'thuiskomen bij elkaar': even checken: hoe zitten we erbij en wat hebben we nodig? We lijnen de dagdoelen af en vliegen er in. Er wordt een (emotioneel) veilige omgeving gemaakt, en we leren door de dag heen ook actief om die veilige omgeving zelf te maken en te verruimen.

Motivatie: is een gevoel van zin hebben in iets. Zo ook met demotivatie. En achter een gevoel zit een behoefte of nood: wat heb ik nodig om ervoor te willen gaan? We gaan samen op zoek en leren dat ook uitspreken voor onszelf en tegen elkaar. Vaak is een link naar de praktijk erg motiverend ('wat kan je nu met sinussen en cosinussen doen?'), en zijn Bert en Johan als breedgeschoolde ingenieurs daar nu net een kei in, samen met andere begeleiders!

Inhoudelijke hulp: evident en ruim aanwezig bij de begeleiders! 

Zelfredzaamheid: we leggen steeds de nadruk op het zelf leren oplossen van problemen en vragen. We geven - zelfs bij inhoudelijke vragen - meestal niet de oplossing maar wel een antwoord dat de jongere aanzet om zelf te denken en een stap in de richting van de oplossing te vinden. Door hulp bij plannen en schematiseren, leren de jongeren ook om grip te krijgen op hun studiesituatie.

We stimuleren de jongeren om ook bij elkaar hulp en motivatie te vinden. Elke jongere krijgt ook toegang tot een bibliotheek van schema's en handige tools die we samen bouwen.



Wat brengt het je bij?


Na deze zesdaagse, is er bij de jongere een duidelijke progressie vast te stellen op vlak van:

- concrete zelfkennis, en positief en evenwichtig zelfbeeld, 

- houding en motivatie tegenover het studeren, en

- vaardigheid en toepassen van plannen en inhoudelijk schematiseren.

Tevens:

- zijn vragen over het "waarom" van leerinhoud beantwoord, 

- heeft de jongere toegang tot de online bibliotheek en communicatiegroepen,

- is de jongere in staat om noden/behoeften te detecteren en te communiceren, en

- kan de jongere zelfsturend handelen en tijdig hulp vragen om noden/behoeften in te vullen. 


Wat we daarbij vaak ook vaststellen, is dat de relatie tussen jongeren en hun ouders positief verandert: doordat er meer klaarheid komt bij de jongere, doordat er toetsing is met leeftijdsgenoten ("Ik ben niet de enige die daarmee zit."), en door het helder en rustig kunnen communiceren van noden/behoeften, wordt de interactie met de omgeving in het algemeen - en specifiek met de ouders - meer ontspannen en vertrouwvol. De jongere bouwt ook een aanvullend en ondersteunend hulp- en referentiekader op van 'lotgenoten' en behulpzame begeleiders die zich op dezelfde hoogte als hen opstellen.


Herken je als ouder deze noden bij je jongere, of voel je als jongere zelf de nood om hiermee aan de slag te gaan? Omgeven door leeftijdsgenoten en begeleid door zorgzame, ervaren en competente experten? Om een stevige stap te zetten, met een positief en blijvend effect doorheen je hele leven?


Aarzel dan niet om je in te schrijven! 

(zie lager)



Kostprijs en andere praktische informatie


De sessies gaan door in "Het Verblijf" in Lennik (Rosweg 54 te 1750 Lennik, www.hetverblijf.be). De grote zaal geeft uit op een binnenplein en een terras met tuin. Daarnaast is er ook een eetruimte met zithoek en een salon/bibliotheek met zetels. Het is, naast een inspirerende seminarielocatie, ook een bed&breakfast.

De dagsessies starten om 9u en eindigen om 16u en gaan door op dinsdag 4 en donderdag 6 april, (paas)maandag 18 april, zaterdag 7 mei en zondag 8 mei, en (pinkster)maandag 6 juni.

Per dagsessie ligt onze werkelijke kost (zonder onze algemene werkingskost) op 85€ per persoon (inclusief BTW, locatie, begeleiders, algemene didactische middelen; exclusief middageten, drank, eigen schoofgerief en werkmateriaal zoals laptop, rekenmachine, ...). We stellen dan ook een betaalvork voor van 85 tot 125€/dag. Je betaalt voor de hele reeks dus 510 tot 750€.

Je kan inschrijven per dag, maar we raden aan om meteen voor het hele traject te gaan.

Heb je graag nog wat meer informatie? Maak je graag kennis met de plek waar het allemaal zal doorgaan? En met de begeleider(s)? Schrijf je dan gerust in voor een informatieavond naar keuze in Lennik via de inschrijvingsmodule (zie verder). Een korte voorstelling van de begeleiders vind je ook helemaal onderaan terug.


Kom je van verder weg en vermijd je graag over en weer gerij? Geniet van de streek - het Pajottenland - via wandelingen, al dan niet gecombineerd met gastronomische ontdekkingen. Op vraag kunnen we ook voorstellen doen voor carpooling tussen de deelnemers.



Inschrijvingsmodule




De hoofdbegeleiders


Bert GEYSELS

Bio-ingenieur, leraar, bemiddelaar, expert, coach, ontwikkelaar, brandweerman-ambulancier, inspirator & motivator, netwerker en zelfs landbouwer: stilzitten is niet echt Berts ding.

Maar nog veel meer is Bert begaan met de toekomst en wil hij liefst vandaag realiseren waar we morgen hoe dan ook als samenleving zullen mee te maken krijgen. Vandaar zijn zachte en bemoedigende blik op kinderen en jongeren - de toekomst van onze samenleving - en zijn inzet om hun kwetsbaarheid om te zetten in weerbaarheid, zelfredzaamheid en verbinding.

Bert heeft 25 jaar ervaring als individuele (studie)begeleider voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Hij geeft daarnaast ook groepsbegeleiding en helpt teams om zich menselijk en efficiënt te organiseren.

Mijn zoon kreeg in zijn laatste jaar middelbaar rugproblemen, met een operatie tot gevolg. Wiskunde: help! We kwamen bij een verrassend jonge Bert terecht, die echter bij het eerste gesprek meteen naar de kern ging: inspanningen richten en motivatie activeren naar het doel. Een systematische en focusaanpak. De nachtmerrie statistiek werd plots peanuts. Thomas zelf veranderde fundamenteel en blijvend, en dat trekt zich door in zijn professioneel leven tot op vandaag.  

Ludo HESELMANS uit Diest, program manager bij IBM, vader van Thomas, periode 2005-2009.


Johan EEMAN

Bio-ingenieur, leerkracht en treinbestuurder.

Johan is een open en enthousiast iemand die er veel voldoening uithaalt om met jongeren aan de slag te gaan. Op schools vlak ervaart hij het als een uitdaging om moeilijke dingen op een geduldige en begrijpelijke manier uit te leggen. 

Maar om te kunnen leren is het belangrijk dat jongeren goed in hun vel zitten en dat ze zich gewaardeerd en geaccepteerd voelen. Hij gelooft in de veerkracht van jongeren en engageert zich graag om hen de nodige groeikansen te bieden tot ze, diep geworteld, hun eigen vleugels kunnen uitslaan.

Johan heeft ruime ervaring als individuele studiecoach.

Johan was altijd heel vriendelijk en positief ingesteld, hij deed me geloven in mezelf. Je voelde echt dat hij zin had om me iets bij te leren en hij slaagde er ook in de dingen op een andere (soms gemakkelijkere) manier uit te leggen dan mijn eigen leerkracht. Johan deed ook moeite om zeer veel oefeningen met me te maken. Kortom, na een bijles met Johan had ik steeds het gevoel veel meer geleerd te hebben dan de vragen waar ik mee zat!

Margaux D. uit Brakel